Laman Tok Sidek Port Dickson




Laman Tok Sidek Port Dickson

NO,62 JALAN PANTAI BATU 7 1/2

TELOK KEMANG

71050 SI RUSA

PORT DICKSON

NEGERI SEMBILAN



TEL: 06-6621305/010-2268606



******WIFI NOW AVAILABLE ******


#################################




Infomasi:


Rumah milikan Tok Sidek ini telah diubahsuai dari sebuah rumah kampung kepada rumah rehat. Ia boleh sewa untuk majlis perjumpaan sanak saudara/majlis bertandang atau sekadar datang untuk beriadah dipusat peranginan ini.

Lokasinya sangat baik menberikan pengalaman baru bagi mereka yang pertama kali datang kemari. Laman Tok Sidek berada ditengah-tengah perkampungan Telok Kemang terletak kira-kira 3minit berjalan ke pantai.

Dengan suasana yang nyaman tiupan angin laut menjadikan kawasan selesa untuk bersantai. Kawasan sekitar Laman Tok Sidek juga selamat kerana berhampiran dengan balai polis dan juga Masjid Telok Kemang. Lokasi dimana terletaknya jualan cenderahati & kawasan perkelahan lain juga berdekatan hanya mengambil masa 10 minit memandu.

#########################################

Laman Tok Sidek mempunyai keluasan hampir 1 ekar,
memiliki 8 buah bilik dan 1 dorm.

*8 bilik berhawa dingin

*1 bilik dorm

*
5 bilik air/tandas

*siaran astro disediakan

Setiap bilik boleh memuatkan 3-5 orang dan keseluruhan rumah boleh memuatkan hampir 50 orang

Dapur juga dilengkapi dengan peti sejuk,cerek air,dapur gas,rice cooker dan pinggan mangkuk. kami juga menyediakan tempat memanggang/barbeque dikawasan laman.

Sekiranya khidmat catering diperlukan kami juga boleh menguruskanya.

########################################

sekiranya anda berminat untuk membuat tempahan sila hubungi kami
untuk keterangan lanjut.

**anda dinasihatkan membuat tempahan lebih awal**

Harga Sewaan :
click sini @
hubungi:

SALEHA MOHD SIDEK
TEL :- 06-6621305/0102268606

MUHD SHAWAL ABD GHAFAR -
0162064240

Sila lawati label untuk gambaran penuh


Followers

Wednesday, January 13, 2010

Muzium Lukut

MUZIUM LUKUT

Muzium ini mempamerkan sejarah kegemilangan Lukut pada awal kurun ke-19. Pada waktu itu ia terletak di Daerah Sungai Ujong (Negeri Sembilan) pada tahun 1880.

Ia dibina berdasarkan reka bentuk Istana Melayu Bugis yang menjadi lambang kebanggaan Senireka Melayu Muzium ini terbahagi kepada 4 galeri:

  1. Galeri Sejarah Kegemilangan Lukut
  2. Galeri Nassau
  3. Galeri Teknologi Pembuatan Masyarakat Tradisional
  4. Galeri Negeri Sembilan Beradat

Pada awal kurun ke-19 perdagangan bijih timah sangat menggalakkan, dan dieksport sama ada melalui Pelabuhan Melaka, Singapura dan Port Swettenham (Port Kelang).

Pada tahun 1815 Raja Busu anak kepada Raja Muhammad, Sultan Selangor ke-3 yang memerintah dari tahun 1826 - 1858 memerintah di Lukut mengambil keputusan untuk mengeksport bijih timah yang dilombong di daerah Seremban dan Lukut melalui pelabuhan Lukut.

Dalam satu pergaduhan antara pelombong-pelombong bijih timah kaum Cina, Raja Busu dibunuh pada tahun 1834, akibat pembuuhan itu Keadaan masyarat menjadi kucar kacir dan pelombong- pelombong bijih lari meninggalkan Lukut.

Pada tahun 1846 Raja Muhammad melantik Raja Jumaat bin Raja Jaafar dari Riau (menantu baginda) untuk menguatkan pemerintahannya, bagi membina sebuah kota yang dinamakan Kota Lukut.

Kota Lukut dibina pada 1840an dengan ukuran 607 kaki panjang, 505 kaki lebar dengan parit di sekitar sedalam 15 kaki, di dalamnya didirikan sebuah istana dan dua buah perigi. Sebuah di bahagian luar dikenali sebagai Perigi Beracun. Di dalam pemerintahan Raja Jumaat, pembangunan

Lukut menjadi bertambah maju dan makmur.

LOKASI

Batu 4, Jalan Seremban - Port Dickson.

MAKLUMAT LANJUT

Muzium Lukut
(Jabatan Muzium Malaysia)
Lot 730, Kota Lukut
70100 Port Dickson.
Tel: 06 – 651 2954
Fax: 06 – 651 5270
Web: www.jma.gov.my

Ucapan